Парафія св. пророка Іллі      

Свята великомучениця Катерина Олександрійська

7 грудня



     Звичайно, для віруючої людини в житії святого головне не стільки його біографія, скільки вказівка на гарячу віру, любов до Господа і готовність віддати за Нього життя. І все ж про улюблених святих хочеться дізнатися якомога більше. Так що ж нам відомо про життя святої Катерини?

     7 грудня (24 листопада за старим стилем) - день пам'яті святої великомучениці Катерини Олександрійської, так само шанованої як Православною, так і Католицькою церквою. 

 

   

 

 

         Про життя Катерини, як і про життя переважної більшості мучеників перших століть християнства, нам відомо дуже мало. Життя святих складалися не одне століття по тому на підставі так званих мартиріва («мучеництв»), які також писалися далеко не по гарячих слідах. Цей жанр церковної літератури склався у Візантійській імперії і поєднував у собі агіографії і белетристику. Автори мартиріва дотримувалися певної сюжетної схеми і головну увагу, зрозуміло, приділяли мученицького подвигу святих, одночасно звертаючи увагу на їхні сни, думки і переживання. Однак хронологія та історичні реалії більшості мартиріва настільки розмиті або суперечливі, що вчені не вважають їх серйозними джерелами. 

     Звичайно, для віруючої людини в житії святого головне не стільки його біографія, скільки вказівка на гарячу віру, любов до Господа і готовність віддати за Нього життя. Це зразки для наслідування, моральні орієнтири. І все ж про улюблених святих хочеться дізнатися якомога більше. Так що ж нам відомо про життя святої Катерини? 
 

 

                                Звідки ми про неї знаємо? 

     Основними джерелами життєпису святої є мучеництво, приписуване деякому Афанасію (Анастасію), який називав себе стенографом і слугою Катерини, мучеництво, складене Симеоном Метафрастом, три анонімні Мартирія, а також «Похвальне слово Катерині» Анастасія Протасікріта. Найперша з них відноситься до VI-VII ст. На їх основі пізніше були написані численні агіографічні твори, присвячені великомучениці, причому її життєпис варіювався, доповнювався новими деталями (наприклад, опис заручення Катерини з Небесним Нареченим з'явився в її житіях лише в XIV ст.). 

        Вказується, що Катерина постраждала за Христа між 305 і 312 рр.. Оскільки відомо, що на той момент їй було 18 років, рік її народження - між 287 і 294 рр.. Місце народження - Олександрія Єгипетська. Вважається, що Катерина походила із знатного роду, її батьком називають Конста - правителя Олександрії. Однак серед римських проконсулів кінця III - початку IV ст. людини з таким ім'ям немає. Втім, не виключено, що серед предків великомучениці були грецькі царі Єгипту. Грецьким є і її ім'я – що дослівно значить «завжди чиста». 

     Втім, деякі джерела вказують можливе язичницьке ім'я Катерини - Доротея. Достовірних свідчень цьому не виявлено. Однак Євсевій Кесарійський, у своїй «Церковній історії» згадує про безіменну мученицю, історія якої один в один збігається з життєписом Катерини. Крім того обставини, що невідома мучениця була не страчена, а відправлена на заслання. У латинському перекладі Руфіна Туранія ця жінка фігурує під ім'ям Доротея. Церковний історик XVI ст. Цезар Бароні припускав, що свята Катерина дійсно могла зазнати мученицьку кончину вже після повернення із заслання. 

 

                                     Життя Катерини до навернення 

    Життя Катерини до хрещення підтверджувало: можна мати все, але не бути щасливою людиною. Знатне походження, багатство, надзвичайну красу, глибокий розум, блискучу освіту - всім цим вона володіла з надлишком. Згідно з житієм, написаному святителем Димитрієм Ростовським, Катерина «вивчила творіння всіх язичницьких письменників і всіх стародавніх поетів і філософів ... добре знала Катерина твори древніх мудреців, але вона вивчила також твори знаменитих лікарів, крім того вона навчилася всьому ораторському і діалектичному мистецтву і знала також багато мов». 

      Батьки Катерини поспішали видати дочку заміж, женихи один за одним просили її руки, але дівчина заявила, що погодиться стати дружиною лише того, хто перевершить її у всьому - в знатності, багатстві, красі і розумі. Навряд чи це було проявом гордині, швидше за все, розумна дівчина розуміла, що нерівний шлюб не принесе їй щастя, і вважала за краще зберегти себе в чистоті дівоцтва. 

 

       Мати Катерини, таємна християнка, привела її до свого духовного батька, сирійського монаха. Поговоривши з дівчиною, старець вирішив відкрити їй віру в Христа. Він розповів Катерині, що знає Юнака, що перевершує її в усьому. Старець дав їй ікону, яка зображує Богородицю з Немовлям Ісусом на руках, і навчив молитві, в якій Катерина повинна була попросити Діву Марію показати їй чудесного Юнака - Її Сина. Прохання дівчини було виконане: в ту ж ніч Катерина побачила уві сні Богородицю з Немовлям на руках. Однак Немовля відверталось від Катерини, не бажаючи дивитися на особу, за Його словами, злиденне, худородне, потворне і шалене - як і будь-яка людина, не омита водами святого хрещення. 

         Прокинувшись, засмучена Катерина пішла за порадою до старця. Освітивши її у вірі, чернець зробив над Катериною таїнство хрещення. Пізні редакції житія святої розповідають, що після цього вона знову побачила уві сні Богоматір з Немовлям, Яке тепер дивилось на Катерину ласкаво і вручило їй перстень на знак заручин з Небесним Нареченим. Після пробудження дівчина виявила перстень у себе на пальці. 

 

                                             Свідок віри 

          Через деякий час в Александрію на язичницьке свято прибув імператор. Який саме - точно невідомо. Це був час тетрарха - правління чотирьох імператорів одночасно, і за період з 305 по 312 р. Римською імперією керували ні багато ні мало дев'ять імператорів. Частіше за інших називають Максиміна, Максиміана і Максенція (можливо, ця плутанина відбувається через подібність імен), але найбільш імовірно, що це був Максимін II Даза (або Дайан). По-перше, він був цезарем, а пізніше августом східної частини імперії, куди входив і Єгипет, по-друге, увійшов в історію перш за все як неприборканий і жорстокий гонитель християн. 

         Катерина вирішила переконати імператора у помилковості язичницької віри і донести до нього правду про Христа. З цим вона з'явилася в палац - для знатної особи це було можливо. Імператор був вражений її красою і розумними промовами, а оскільки сам був не готовий до подібного спору, запросив до палацу п’ятдесят наймудріших філософів і риторів, які повинні були переконати дівчину відректися від християнства. Однак Катерина з легкістю перемогла їх, довівши нікчемність римських богів. Після поразки в диспуті вчені були засуджені до спалення на вогнищі. Перед стратою вони прийняли християнську віру, і останки їх були виявлені не зворушеними вогнем, після чого ще багато хто увірував в Христа. 
 

 

                                              Мучеництво 

      Імператор умовляв Катерину відмовитися від віри в Єдиного Бога і принести жертву язичницьким богам. Після категоричної відмови мученицю довго катували, а потім уклали в темницю. Дванадцять днів голуб приносив їй їжу, а потім з'явився Сам Христос в оточенні ангелів, щоб зміцнити її перед майбутніми муками. 

         Дружина імператора, дізнавшись про мудрість і чесноти Катерини, разом з воєначальником Порфирієм та загоном солдатів вночі таємно відвідала її в темниці. Поговоривши з Катериною, всі вони також увірували в Христа. 

      Спеціально для залякування Катерини було виготовлено знаряддя тортур: на вісь насадили чотири дерев'яні колеса, вкритих залізними вістрями. Обертаючись у різні боки, колеса повинні були розтерзати тіло стоячої між ними мучениці, яка залишилася непохитною і не відмовилася від Христа. Житіє розповідає про те, як невидима сила зруйнувала цю споруду, колеса розлетілися в різні боки, убивши чимало роззяв, які прийшли подивитися на страту. 

 

      Після цього дружина імператора при всіх викрила свого чоловіка і визнала себе християнкою, а разом з нею - Порфирій і його воїни. Усіх їх піддали страшним мукам, а потім обезголовили. Імператриця відома нам як мучениця Августа, хоча це не ім'я, а лише титул подружжя августа. Однак цей факт - ще одна вказівка на імператора Максиміна, оскільки Максенцій не був августом, а дружина Максиміана Євтропія благополучно пережила чоловіка. 

      Безбожний імператор зробив ще одну спробу спокусити Катерину - цього разу ласкою. В обмін на зречення від Христа він обіцяв зробити її своєю наложницею або навіть законною дружиною. Максимін дійсно славився крайнім ступенем розпусти, а Катерина залишалася прекрасною навіть після всіх катувань. Мучениця з обуренням відкинула його домагання, і розгніваний імператор наказав усікти їй голову мечем. 

      З молитвою поклала Катерина голову на плаху, і з рани замість крові потекло молоко. За переказами, тіло мучениці було віднесено ангелами на вершину найвищої гори Синай. 
 

 

                                             Шанування 

    Три століття опісля ченці Преображенського монастиря, побудованого імператором Юстиніаном, підкоряючись видінню, піднялися на гору, знайшли там нетлінні останки святої Катерини - голову і ліву руку, впізнали їх по обручці, яка була дана їй Ісусом Христом, і перенесли мощі в обитель. В даний час мощі великомучениці зберігаються в невеликій мармуровій раці у вівтарі головного храму монастиря святої Катерини (так став називатися Синайський монастир після перенесення туди святих останків), на правій стороні престолу. Ще одна частина мощей (палець) знаходиться в мощевику ікони великомучениці Катерини в лівому нефі храму і завжди відкрита віруючим для поклоніння. 

 

     Перші зображення Катерини що збереглися відносяться до VIII-IX ст. На православних іконах мучениця традиційно зображується в царській одежі, з вінцем на голові і хрестом у правій руці. Відомі зображення святої, що спирається на колесо, з пальмовою гілкою в руці. Іконографія «Заручення великомучениці Катерини» склалась в XVIII ст. під впливом західних зразків. 

      Вперше пам'ять святої Катерини згадується в «Типіконі Великої церкви» IX-XI ст. Її гімнографія сходить до IX ст. Саме тоді преподобний Феофан Нікейський і монах на ім'я Вавил створили на честь великомучениці Катерини кілька чудових пісень, які й понині співаються в день її кончини. 

 

     cerkva-nv.com



Обновлен 06 авг 2013. Создан 07 дек 2012



 

cerkva-snt.at.ua сайт диякона Ігоря Луцана Свято-Духівський храм УПЦ КП м. Дніпропетровськ

 

cerkva.te.ua bogoslov.cv.ua свящ. Богдан Сливка

 

 

ptpl.io.ua: Парафія святих апостолів Петра і Павла м. Кіровоград