Парафія св. пророка Іллі      

Про миро та єлей




Кожному християнину відомо, що в богослужбовій практиці Православної Церкви з давніх-давен використовується єлей: для таїнства соборування хворих, освячення як харчового продукту на літії, помазування на утреній тощо.

 

Але не завжди ми правильно іменуємо відомі нам священнодії. До прикладу, у великій кількості парафій помазування вірних єлеєм іменується по-народному – «мировання». Така підмінна понять від того, що не завжди ми задумуємося над тим що таке єлей, а що таке миро, чим вони відрізняються, як і коли вони використовуються?

 

Сьогодні ми спробуємо показати суттєву різницю між миром, яке використовується лише раз у житті людини – на таїнстві миропомазання; миром, яке виточують мощі та ікони (називаються ще – мироточивими); єлеєм, яким помазують на таїнстві соборування; єлеєм, який освячений на мощах святих; єлеєм яким помазують на утрені або літургії; єлеєм, який використовується при освяченні будинку тощо.

 

Зразу потрібно зауважити про те, що всі вище перераховані речовини мають не тільки різний особливе застосування, а й склад, властивості та якості. Адже для людей такі поняття, як «миро» чи «єлей» стають незрозумілими і часто досить суперечливими. Для більшості вся ця «олійка» однакова на вигляд та нічим не відрізняється, хоча різниця є суттєва.

 

Єлей і миро згадуються, як в Старому так і в Новому завітах. У книзі Вихід читаємо: «І сказав Господь Мойсеєві, говорячи: візьми собі найкращих запашних речовин: смирни самоточної п’ятсот [сиклів], кориці запашної половину проти того, двісті п’ятдесят, тростини запашної двісті п’ятдесят, касії п’ятсот сиклів, по сиклю священному, й олії оливкової гин; і зроби із цього миро для священного помазання, масть складену, мистецтвом того, хто складає масті: це буде миро для священного помазання» (Вих.30, 22-25). Також «І візьми єлею помазання, і помаж скинію й усе, що в ній, і освяти її і все приладдя її, і буде свята; помаж жертовник всепалення й усе приладдя його і освяти жер­товник, і буде жертовник святиня велика; і помаж умивальник і підніжки його й ос­вяти його. І приведи Аарона і си­нів його до входу в скинію зібрання і обмий їх водою, і зодягни Аарона у священні одежі, і помаж його, і освяти його, щоб він був священиком Мені. І синів його приведи, і зодягни їх у хітони, і помаж їх, як помазав ти батька їхнього, щоб вони були священиками Мені, і помазання їх посв`ятить їх у вічне священство в роди їх.» (Вих. 40, 9-15). У євангелістів Матфея і Марка ми зустрічаємо розповідь про жінку, яка намастила Христа миром (Мф. 26,12), (Мк. 14, 3 ). Апостол Яків у своєму Соборному посланні чітко вказує на те, що «хто з вас занедужає, нехай покличе пресвітерів Церкви і нехай помоляться над ним, помазавши його оливою в  ім’я Господнє» (Як. 5, 14).

 

Подібне застосовування єлею і мира існує  в Церкві і до сьогодення.

 

Отже найперше потрібно з’ясувати, що таке святе миро. Миро (від грец. μύρον, що означає «ароматне масло»). У Православній Церкві використовується для помазання при здійсненні таїнства «Миропомазання» і при освяченні храму (помазуються стіни, престіл, антимінс). Також його використовують у католицькій і вірменській церквах при рукопокладенні у пресвітера. Потрібно зазначити, що раніше в православній традиції миро використовували при помазанні на царство, така практика бере свій початок ще у Старому Завіті (Вих.30, 22-25), (Вих. 40, 9-15).

 

Встановлення особливого обряду освячення мира Василій Великий та ряд інших церковних авторів приписують апостолам. До V ст. особливо встановленого дня чину освячення мира не існувало, а вже з V ст. на Сході таким днем став Великий четвер Страсної седмиці.

 

Особливої уваги заслуговує варіння мира в Православній Церкві, яке готується з чистого єлею (оливкова олія), з додаванням білого виноградного вина і з багатьох пахощів. Їх перелік і кількість не мали строгого встановлення, а тому зазвичай використовували речовини, які були в наявності в той чи інший час. Станом на сьогодні до складу мира входить близько 40 різних запашних речовин. Основною речовиною для його приготування є, звичайно оливкова олія вищої якості. З пахощів зазвичай використовують ладан, пелюстки троянд, фіалковий і пряний корені, мускатне, рожеве, лимонне і гвоздичне масла та ін.

 

Взагалі, чин варення і освячення мира дуже складний і клопіткий, тому ми не будемо конкретизувати процедуру варіння. Зазначимо лише те, що воно безперестанно вариться більше трьох діб.  При безперестанному читанні священиками Святого Євангелія. Право варити та освячувати миро має Предстоятель Церкви (в Україні Патріарх Філарет). Вже після того як миро зварене і освячене, воно, з благословення Патріарха роздається на всі парафії. Миро вариться не щороку, а лише по мірі необхідності. Доступ до мира мають лише люди, які прийняли священицький сан. Мирянам брати, а тим більше використовувати його, суворо забороняється. Отже, купити чи від когось отримати мирянам це миро є гріхом. Саме цим миром людину помазують тільки раз в житті – на таїнстві миропомазання.

 

Зовсім інша ситуація з миром яке виточується зі святих мощей чи ікон, оскільки його можна використовувати християнам для помазання. Це миро можна отримати у монастирях чи на парафіях де зберігаються ті чи інші святині. Воно абсолютно відрізняється від того мира про яке ми розповідали вище, тому ним можна помазуватися не тільки один раз, а при потребі. Наука поки що не знайшла чіткого пояснення щодо такого роду чуда. Отже, властивості та застосування цих двох видів мира нами з’ясовано.

 

Що ж стосується єлею. Єлей (по-грецьки ἔλαιον – олія) має широке використання в Церкві при звершенні таїнств і обрядів. Склад єлею є чітко визначеним і встановленим, це може бути проста соняшникова олія, може бути оливкова, з додаванням різних ароматичних масел. Цей єлей між собою принципово відрізняється лише змістовим наповненням молитов, проханнями, що читаються при його освяченні, а отже і благодатними дарами які посилає на них Господь через наші прохання виголошені при його освяченні. Єлеєм помазують  на таїнстві хрещення (не потрібно плутати з таїнством миропомазання, що відбувається одразу після хрещення, новоохрещеного помазують два рази: перший раз єлеєм до звершення хрещення, а зразу після хрещення другий раз – миром, на таїнстві миропомазання), соборування, при освяченні будинку тощо. Людей також помазують таким єлеєм на великі свята, саме тоді, коли передбачено церковним уставом полієлей на ранній.  На парафіях де немає можливості служити ранню, це помазання переноситься на кінець Літургії. В народі, особливо на Західній Україні, таке помазання називають «мированням», проте, як ми уже зрозуміли, воно ніякого відношення до помазання миром немає. Таке єлеєпомазування над людиною звершується багато разів. Дане помазування правильно було б називати просто, «помазання єлеєм» оскільки в цьому випадку миро не використовується, це освячений єлей.

 

Також в багатьох випадках коли ми відвідуємо святі місця в нас є можливість отримати єлей, який освячений на мощах того чи іншого святого. У такому випадку він вживається для помазання у разі недуги або якихось спокус, що турбують нас, чи просто по нашому бажанню. Як же правильно застосовувати освячений єлей? По-перше, можна взяти вату, намотати її на паличку, вмочити в освячену олійку і зобразити ним хрестик у себе на лобі чи на якій-небудь іншій болючій, чи ранимій частині тіла; по-друге, можна цей єлей вилити в лампадку; по-третє, якщо ми впевнені, що це рослинне масло, можна додати його в їжу. Це не миро яке виточується мощами чи іконами і тим більше не миро, що використовується при звершенні таїнства миропомазання, це просто освячений єлей (олія). Від інших «єлеїв» він відрізняється особливими молитвами, котрі читались при його освячення.

 

Отже, ми бачимо що різновид єлею, який використовується в Церкві є великим, тому потрібно навчитись його розрізняти та не плутаючи вживати для свого спасіння. В нас, не повинно виникати таких непорозумінь, думок і розмов про те, що священик, який вчить нас про те, що мирують людину тільки раз в житті сам же «мирує» нас кожного свята. Ми повинні чітко розуміти цю суттєву різницю між миром та різновидами церковного єлею та орієнтуватися що, де і коли використовується.

 

 



Создан 07 авг 2013



 

cerkva-snt.at.ua сайт диякона Ігоря Луцана Свято-Духівський храм УПЦ КП м. Дніпропетровськ

 

cerkva.te.ua bogoslov.cv.ua свящ. Богдан Сливка

 

 

ptpl.io.ua: Парафія святих апостолів Петра і Павла м. Кіровоград